اين چندمين باري است که قيمت خودروهاي داخلي و خارجي بدون ضابطه بالا رفته و حاشيه قيمت قابل توجهي را در بازار رقم زده است اما هيچ عکسالعمل، جلسه يا دستوري از سوي وزير صنعت ديده نمي شود.
به گزارش
پايگاه خبري تحليلي پيرغار، بازار خودرو ماههاست که آشفته است. درست از بعد تصميم غيرمنطقي و حاشيهدار وزارت صنعت، معدن و تجارت مبني بر توقف ثبت سفارش واردات خودرو به دلايلي واهي بود که افزايش نامعقول قيمت در بازار رقم خورد. تمام اينها البته در شرايطي است که تحقيق و تفحصهاي مجلس و دستگاههاي نظارتي، به صراحت تخلف وزارت صنعت، معدن و تجارت و دسترسي برخي واردکنندگان خاص به سيستم ثبت سفارش را درست در مقطعي که ممنوعيت اعلام شده بود، تائيد کرده است.
همان روزهاي ابتدايي توقف ثبتسفارش، بسياري از کارشناسان و صاحبنظران حوزه خودرو با اين تصميم به شدت مخالفت کردند، اما وزارت صنعت، با اصرار اين تصميم را عملياتي کرد و در مقابل، اين مردم و خريداران خودرو بودند که ضرر و زيانهاي ناشي از تصميمگيريهاي بيتدبير وزارت صنعت، معدن و تجارت را در حوزه صنعت خودرو متحمل شدند.
آشفته بازار خودرو بدون حضور دستگاههاي نظارتي
حال حتي کمتر خبري از برگزاري جلسات شوراي سياستگذاري خودرو از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت به گوش ميرسد و مشخص نيست که چرا محمد شريعتمداري، وزير کهنهکار صنعت، معدن و تجارت تا اين اندازه به صنعت خودرو و به خصوص مصرفکنندگان و بازارش بيتفاوت است. واقعيت آن است که مدتها است بازار خودرو شرايط آشفتهاي را سپري ميکند. قيمتها با افزايش شديدي مواجه شدهاند و چه در حوزه بازار خودروهاي داخلي و چه در حوزه بازار خودروهاي خارجي، آشفتگي و عدم نظارت کاملا مشهود است.
اکنون عملا هيچ نهاد ناظري براي نظارت بر قيمتهاي خودرو در بازار وجود ندارد و حتي سازمان حمايت مصرفکنندگان و توليدکنندگان و سازمان تعزيرات حکومتي هم دست روي دست گذاشته و کاري به آشفته بازار خودرو ندارند. بررسيهاي ميداني از بازار خودرو، از قيمتهاي عجيب و غريبي براي خودروهاي داخلي و خارجي در کف بازار حکايت دارد که از هيچ عقل و منطق اقتصادي تبعيت نميکنند. گرانيهاي بيسابقه در بازار خودرو، شکلگيري بازار سياه و حاشيه قيمت عجيب در مورد برخي خودروها، قدرت خريد مردم را به شدت کاهش داده است و تنها ، سود برخي واردکنندگان، توليدکنندگان و دلالان را تامين ميکند.
در اين ميان، کمترين عکسالعملي از سوي وزارتخانه متولي صنعت خودرو به چشم نميخورد و از زمان آغاز به کار دولت دوازدهم، سکوت خبري عجيبي اين وزارتخانه را در برگرفته است. خودروسازان کار خود را ميکنند و واردکنندگاني که به رانتهاي دولتي دسترسي دارند، راه خود را ميروند. همه چيز هم در چنين شرايطي، راه را براي قيمتهاي بي حساب و کتاب در بازار خودرو باز کرده است.
حاشيه قيمت ۳۲ ميليون توماني برخي خودروهاي داخلي
بررسيهاي ميداني خبرنگار مهر از حاشيه بازار يک تا ۳۳ ميليون توماني برخي انواع خودروهاي داخلي در بازار حکايت دارد.
قيمت کارخانه و قيمت کف بازار- خودروهاي داخلي
خودرو |
قيمت کارخانه |
قيمت بازار |
حاشيه قيمتي |
هايما |
۹۸۶۴۲۰۰۰ |
۱۰۹۰۰۰۰۰۰ |
۱۱ميليون تومان |
تندرپلاس اتومات |
۵۳۹۲۵۰۰۰ |
۶۶۸۰۰۰۰۰ |
۱۳ ميليون تومان |
وانت پيکاب بنزيني دوکابين |
۹۶۵۸۷۰۰۰ |
۱۲۵۰۰۰۰۰۰ |
۲۹ ميليون تومان |
دانگ فنگ H۳۰ |
۵۰۰۰۰۰۰۰ |
۵۴۵۰۰۰۰۰ |
۴.۵ ميليون تومان |
تندرپلاس دندهاي |
۴۲۰۳۶۰۰۰ |
۵۵۰۰۰۰۰۰ |
۱۳ ميليون تومان |
رنو تندر E۲ |
۴۰۰۷۰۰۰۰ |
۴۸۸۰۰۰۰۰ |
۸ ميليون تومان |
رانا |
۳۶۷۷۵۰۰۰ |
۳۷۰۰۰۰۰۰ |
کمتر از يک ميليون |
سوزوکي گراند اتومات |
۱۶۱۳۰۵۰۰۰ |
۱۹۴۰۰۰۰۰۰ |
۳۳ ميليون تومان |
هايما اس۷ |
۱۰۴۳۱۳۰۰۰ |
۱۲۰۰۰۰۰۰۰ |
۱۶ ميليون تومان |
پژو ۳۰۱ |
۹۴۹۲۶۰۰۰ |
۹۷۶۰۰۰۰۰ |
۳ ميليون تومان |
پارس اتوماتيک |
۴۹۸۳۴۰۰۰ |
۵۳۰۰۰۰۰۰ |
۴ ميليون تومان |
پژو ۲۰۷ اتوماتيک |
۴۹۴۳۴۰۰۰ |
۵۵۶۰۰۰۰۰ |
۶ ميليون تومان |
پژو ۲۰۷ دندهاي |
۴۲۸۳۴۰۰۰ |
۴۷۴۰۰۰۰۰ |
۵ ميليون تومان |
پارس سال دوگانهسوز |
۳۹۴۵۲۰۰۰ |
۴۲۱۰۰۰۰۰ |
۳ ميليون تومان |
پارس ال ايکس |
۳۹۴۰۳۰۰۰ |
۴۵۰۰۰۰۰۰ |
۶ ميليون تومان |
پژو ۲۰۶ تيپ۵ |
۳۹۰۶۹۰۰۰ |
۴۱۰۰۰۰۰۰ |
۲ ميليون تومان |
پژو ۴۰۵ دوگانه سوز |
۳۲۳۲۷۰۰۰ |
۳۴۵۰۰۰۰۰۰ |
۲ ميليون تومان |
پژو ۴۰۵ جي ال ايکس |
۳۰۶۴۳۰۰۰ |
۳۲۴۰۰۰۰۰ |
۲ ميليون تومان |
پژو ۵۰۸ |
۲۱۴۰۰۰۰۰۰ |
۲۱۹۰۰۰۰۰۰ |
۵ ميليون تومان |
پژو ۲۰۰۸ |
۱۰۳۰۰۰۰۰۰ |
۱۲۹۸۰۰۰۰۰ |
۲۶ ميليون تومان |
سايپا ۱۱۱ |
۲۱۳۲۴۰۰۰ |
۲۴۰۰۰۰۰۰ |
۳ ميليون تومان |
سايپا ۱۳۱ |
۲۲۳۰۰۰۰۰ |
۲۱۳۶۱۰۰۰ |
۱ ميليون تومان |
سايپا ۱۳۲ |
۲۲۵۰۰۰۰۰ |
۲۰۹۲۶۰۰۰ |
۲ ميليون تومان |
سراتو اتومات |
۱۰۴۳۶۲۰۰۰ |
۱۲۵۰۰۰۰۰۰ |
۲۱ ميليون تومان |
سراتو ۲۰۰۰ اتومات |
۱۱۳۰۰۰۰۰۰ |
۱۴۵۰۰۰۰۰۰ |
۳۲ ميليون تومان |
چانگان |
۷۴۹۵۲۰۰۰ |
۷۶۰۰۰۰۰۰ |
۲ ميليون تومان |
کوييک |
۴۲۰۸۹۰۰۰ |
۴۳۰۰۰۰۰۰ |
۱ ميليون تومان |
ساندرو اتومات |
۵۴۶۴۴۰۰۰ |
۷۴۰۰۰۰۰۰ |
۲۰ ميليون تومان |
ساندرو استپ وي |
۶۱۰۰۰۰۰۰ |
۸۳۰۰۰۰۰۰ |
۲۲ ميليون تومان |
حاشيه قيمت خودروهاي خارجي سربه فلک کشيد
بعد از تصميم وزارت صنعت براي توقف ثبت سفارش واردات خودرو، قيمت خودروهاي وارداتي به طرز عجيبي افزايش يافت که البته فاکتور تعيين کننده ديگر در تغيير قيمت آن، تغييرات نرخ ارز هم هست. اما دولت اعلام کرده که به واردکنندگان خودرو هم دلار ۴۲۰۰ توماني تخصيص ميدهد که در اين صورت، نوسانات نرخ ارز نبايد خيلي بر روي قيمت تاثيرگذار باشد. اما اکنون حاشيه قيمت خودروهاي وارداتي که در حقيقت تفاوت قيمت خودرو در نمايندگيها با قيمت کف بازار است، در برخي از انواع خودرو به ۱۶۲ ميليون تومان هم رسيده است.
قيمت نمايندگي و قيمت کف بازار- خودروهاي وارداتي
خودرو |
قيمت نمايندگي |
قيمت بازار |
حاشيه بازار |
هيوندايي توسان |
۲۵۰۴۱۶۰۰۰ |
۳۵۴۰۰۰۰۰۰ |
۱۰۴ ميليون تومان |
سانتافه |
۲۸۷۲۹۲۰۰۰ |
۴۳۸۰۰۰۰۰۰ |
۱۵۱ ميليون تومان |
سراتو وارداتي |
۲۱۴۷۱۲۰۰۰ |
۲۳۸۰۰۰۰۰۰ |
۲۴ ميليون تومان |
سورنتو فول |
۳۰۳۰۰۰۰۰۰ |
۴۷۵۰۰۰۰۰۰ |
۱۶۲ ميليون تومان |
اسپورتيج |
۳۱۹۰۰۰۰۰۰ |
۳۷۵۰۰۰۰۰۰ |
۵۶ ميليون تومان |
کيا پيکانتو |
۹۹۱۰۵۰۰۰ |
۱۱۵۰۰۰۰۰۰ |
۱۶ ميليون تومان |